Publicat: 23/11/2015

Molt s’ha estat parlant durant aquestes dates passades de la importància de recuperar el projecte de les Comarques Centrals Valencianes, fonamentalment com a eina de treball conjunt entre distints municipis que, si fem sinergies de treball, tenim molt per oferir. Una de les més importants, i que sempre hem defensat la seua necessitat, és la que implica la matèria turística.

Les Comarques Centrals Valencianes abasten un territori entre les províncies de València i Alacant que, turísticament parlant, tenim moltes i molt variades ofertes. Tenim Història, tenim Cultura, tenim Indústria i Comerç, i tenim potència com a destí turístic costaner i també d’interior. I en aquesta línia, i com que les intencions es demostren amb propostes tangibles, ja estem treballant de ple en un projecte pensat per a vertebrar les Comarques Centrals.

Els Ajuntaments d’Alcoi i Gandia hem iniciat els primers contactes per recuperar un projecte de turisme natural que enriquirà les nostres ofertes turístiques i ens permetrà unir esforços en l’atracció d’un turisme, l’ecològic, que cada vegada té més força. Es tracta de la recuperació de l’antic traçat del ferrocarril que unia el Port de Gandia amb Alcoi. Una recuperació que pretén fer d’aquesta ruta una via verda, l’anomenada Via Verda del Serpis.

Des dels dos Ajuntaments hem estat treballant la proposta els darrers mesos amb un avantprojecte ja existent i que ha estat creat per l’enginyer de camins Alfonso Jordà Aracil. I hui, el que hem anunciat és la convocatòria del Consorci de la Via Verda del Serpis, que es va crear la legislatura passada i que està format pels Ajuntaments d’Alcoi, Cocentaina, Muro d’Alcoi, Gaianes, Beniarrés, L’Orxa, Potries, Beniflà, Beniarjó, Almoines i Gandia. Municipis per on passarà la futura ruta. També formen part del consorci les Diputacions d’Alacant i València i la Generalitat Valenciana.

La intenció, per tant, és recuperar i guanyar per al medi ambient i per al turisme una antiga infraestructura de comunicació i el seu patrimoni d’enginyeria civil. I aprofitar aquesta circumstància per a generar estratègies de col·laboració entre les poblacions de la línia en matèria de desenvolupament econòmic i social amb un projecte que respecta i valora un entorn ambiental on s’integren paratges com el Barranc de l’Infern o el Parc Natural de la Serra Mariola.

A partir de la convocatòria del consorci, els Ajuntaments que en formem part treballarem de manera conjunta la recuperació d’aquesta via verda, tenint en compte també la necessària col·laboració de les Diputacions de València i Alacant, la Generalitat Valenciana i el Ministeri de Medi Ambient, que disposa del “Programa de Vías Verdes” que està coordinat per la Fundación de Ferrocarriles Españoles i que promou projectes que, com aquest, pretenen aprofitar plataformes d’antics traçats ferroviaris com a vies verdes i rutes turístiques. 

A més, i de cara a un futur, aquesta Via Verda del Serpis podria connectar-se amb altres dos antics traçats de ferrocarrils: el que unia Alcoi amb Ibi i Castalla i el que transcorre entre Muro d’Alcoi, Agres i Alfafara.

En definitiva, un molt bon projecte que uneix dues de les capitals comarcals de les anomenades Comarques Centrals Valencianes i que ens permetrà treballar, juntament amb la resta de municipis per on passa la ruta, propostes turístiques conjuntes, complementant així la rica varietat d’ofertes de las que ja disposem.

blog