Que el Turisme és un motor econòmic per a desenes de municipis valencians, és indiscutible. Durant dècades, ciutats costaneres de diferents dimensions, com la nostra, hem mimat el Turisme com el nostre tresor. Però el temps ha passat i les ciutats no ens hem adaptat a l’evolució. Un fet que comença a llastrar-nos en un món tan competitiu com és el Turisme. Això ens obliga a començar a mirar cap al futur amb l’ambició i la necessitat de prendre decisions i consensuar una política conjunta, a nivell territorial, que ens torne a fer una destinació competitiva, adaptada a la modernitat i còmoda per als turistes que, any rere any, ens visiten buscant la qualitat dels serveis que els oferim.
A Gandia tenim experiència en actuacions de regeneració urbana en l’entramat de la nostra ciutat. Unes actuacions que ens han fet una ciutat pionera en aquest sentit, moderna i avantguardista. Tot un exemple a seguir per moltes altres ciutats. I ara, quan encetem el repte de la regeneració en Àrees Turístiques Madures, Gandia també vol liderar el que considerem una necessitat bàsica per a encarar amb garanties el nostre futur més immediat com a destinació turística competitiva.
Oferim un segell de presentació basat en les nostres experiències anteriors, com l’ambiciós projecte Urban que, amb fons FEDER europeus, ens va permetre invertir 14 milions d’euros en la regeneració urbana de tres barris gandians amb problemes estructurals: Beniopa, Santa Anna i la República Argentina. Parlem també del projecte ARUS que vam enllestir per al barri de Simancas, una ambiciosa remodelació cofinançada a tres bandes per l’Ajuntament de Gandia, el Ministeri i la Generalitat Valenciana, amb una inversió de més de 9 milions d’euros.
20 ANYS D’ACTUACIONS I INVERSIONS QUE HAN MODERNITZAT GANDIA.
Però Gandia, com sabeu, ha estat pionera al territori valencià en l’adaptació de la ciutat a les noves necessitats de la ciutadania i del Turisme. Fa més de 20 anys, vam ser una de les primeres ciutats al nostre territori que es va llançar a la transformació del seu centre històric, apostant per la peatonalització i per un model europeu que posa en valor el patrimoni, el comerç i la qualitat de vida urbana.
També fa més d’una dècada vam posar solució a la necessitat de remodelar la principal imatge turística de la nostra ciutat: el Passeig marítim de Neptú, aconseguint una actuació que ens ha oferit un dels millors passejos junt al mar del mediterrani: ampli, amable amb el vianant, adaptat per a la pràctica de l’esport i alliberat de gran part del trànsit rodat que històricament ha castigat la primera línia de la nostra platja.
Un testic que ara volem agafar i aplicar per als districtes del Grau i la Platja de Gandia, eixos fonamentals de la nostra oferta turística. Però tal i com apuntava a l’inici de la meua intervenció, no es tracta d’un problema aïllat a Gandia. Som moltes les destinacions turístiques valencianes madures que, amb un creixement urbanístic que data dels anys 60 i anteriors, necessitem renovar el nostre entramat urbà per tal d’apuntalar el motor econòmic que per a la Comunitat Valenciana suposa el Turisme.
Cal, per tant, una acció coordinada, la implicació i conscienciació de totes les administracions i, com no, inversions i cofinançaments que facen possible fer front a aquesta necessitat malgrat les complicacions econòmiques que puguem tenir els municipis, encara molt castigats per la dura crisi que no acaba d’escampar. Perquè la regeneració urbana d’aquestes àrees ha de ser una prioritat per a tots nosaltres, perquè de la seua execució depèn no quedar-nos enrere en un món tan canviant i en constant evolució. I si volem eixir amb força de la crisi, cal que ens preparem per a fer-ho i fer-ho amb garanties.
PARLEM DE FUTUR
A Gandia, per sort, no començarem de zero. Són ja algunes les actuacions que, des de l’Ajuntament de Gandia, hem impulsat a l’entorn de la nostra platja per tal de poder aplanar el camí de la regeneració urbana sostenible. Estem cada vegada més prop de desbloquejar el Sector d’Equipaments privats que ens permetrà dirigir determinat tipus d’activitats a una nova zona de la platja i repensar l’actual trama urbana de la mateixa.
Tenim també a punt de finalitzar el PAI de Les Foies, que obrirà tot un nou ventall de possibilitats a la zona del Grau de Gandia, una de les portes d’entrada a la nostra platja. I en breu s’iniciaran les obres de remodelació de l’escollera del nostre port, finançades íntegrament per l’Autoritat Portuària de València i que ens ajudaran a completar la modernització de tota la balconada al mar: primer va ser el Passeig Marítim, després va ser el Moll dels Borja, i ara arribarà l’hora de l’escollera i la zona del Club Nàutic.
I m’he deixat per al final el que, sens dubte, és el nostre repte més important i il·lusionant; la planificació de què volem per a la joia de la corona de Gandia: la Platja de l’Auir, una de les poques platges naturals de la costa valenciana que ha escapat a la fam depredadora de l’especulació immobiliària. Recentment, la Conselleria de Territori ha inclòs la platja de l’Auir en el Pla d’Acció Territorial de la Infraestructura Verda del Litoral, aconseguint així la seua tan esperada protecció i garantint que continuarà lliure de pedra. Però no ens hem de conformar amb la seua protecció, hem de dotar-la de contingut, posar-la en valor i fer-la accessible als nostres ciutadans i turistes. Hem de afavorir la seua riquesa mediambiental i poder gaudir d’ella. Tot un repte per a aquests nous governs que creguem realment en la importància del nostre patrimoni natural com a motor bàsic de la nostra vida.
I vull acabar amb una darrera reflexió. Ací estem presents la Universitat, que aporta el coneixement, i l’administració pública, que aportem les actuacions necessàries i la recerca d’inversions per a posar a punt la nostra ciutat i la nostra platja. Però un projecte de Regeneració Urbana Sostenible per a una zona turística té una tercera pota tan important com les primeres: l’empresarial. Res d’allò que nosaltres fem no tindrà sentit si després de fer-ho, el sector no s’aprofita de la nova situació resultant.
Ens cal la complicitat del sector turístic i empresarial: nosaltres, com sempre, ens adaptem a les vostres necessitats, però necessitem que vosaltres ens ajudeu a encertar i posar en valor totes i cadascuna de les inversions que posem al vostre abast. Si treballem units, de ben segur que tindrem èxit i continuarem oferint als nostres veïns i als nostres clients-turistes, el segell de qualitat que la marca Gandia mereix i necessita.
Intervenció en la jornada ‘Estratègies per a la regeneració urbana sostenible en àrees turístiques madures’ (30/06/2016)