Publicat: 16/01/2016

Esta setmana vam celebrar la primera Taula de Turisme d’aquesta legislatura, i la primera lectura és molt positiva. Per primera vegada, el projecte turístic d’esta ciutat ha comptat amb el debat no només del departament de turisme i el sector turístic tradicional (hotels, restaurants i apartaments). El dijous estaven representats tots els agents actius que tenen un objectiu comú: fer del turisme un motor social, cultural i econòmic en benefici per a Gandia.

Crec que ha estat un encert la decisió d’ampliar la taula amb col·lectius socials i culturals, a la universitat i a les distintes regidories del govern municipal. I també, clar està, la participació de totes les forces polítiques representades en l’Ajuntament de Gandia. I, naturalment, la possibilitat de comptar amb la presència de representants de la Generalitat Valenciana i de la Diputació de València.

El turisme és una qüestió de ciutat, la relació de les distintes forces actives ha de ser democràtica i horitzontal i la fórmula de treball en matèria de turisme ha de ser la cooperació. I sempre treballant entre iguals i amb el punt de partida d’eixe objectiu comú que deia abans: que el turisme siga eixe motor social, cultural i econòmic de Gandia.

_MG_6091 copia

Cadascun dels participants va poder presentar una radiografia i una anàlisi de la situació actual del turisme a Gandia, cadascun des de l’àrea a la qual representava, i vam poder tractar en comú les dificultats i entrebancs que ens trobem en el desenvolupament del treball turístic, així com les debilitats i fortaleses que tenim i sobre les quals cal actuar.

I el debat que ens va permetre arribar a algunes conclusions:

  • La necessitat de superar tòpics. Els principals que afecten la nostra ciutat són:
    • natura i progrés semblen antagòniques, i hem d’aconseguir que treballen i vagen de la mà;
    • la diferenciació entre platja i ciutat i entre estiu i hivern, que hem de treballar per a trencar-les
    • el turisme és un ens alié a cadascun de nosaltres, perquè en realitat és tot el contrari: tots treballem amb eixe mateix objectiu que compartim.
  • Som principalment un destí de sol i platja, sí, però que aspirem a molt més
  • Cada inversió que es faça ha d’estar ben estudiada, mirant pel retorn que rebrà cada ciutadà de cada euro que s’invertisca en matèria turística.

_MG_6066 copia

Durant l’exposició vam analitzar les línies mestres sobre les quals va a basar-se la política turística d’aquest govern. Tal com ja hem anat dibuixant al llarg d’aquests primers sis mesos de govern, els pilars bàsics d’aquest govern seran:

1. Ajuda, col·laboració i cooperació amb altres administracions per a la promoció turística de Gandia

Parlem d’ajuda tant de la Generalitat Valenciana, a través de l’Agència Valenciana de Turisme, i de la Diputació de València, a través del Patronat de Turisme. I parlem d’ajuda econòmica i també d’ajuda en la promoció turística, ja que Gandia ha d’aspirar a ser un destí que es relacione i es venga conjuntament amb la marca València.

En aquest sentit, a banda de les ajudes econòmiques que anem aconseguint i que ens permeten, per exemple, pagar el material de promoció per a fires i reunions amb touroperadors, també estem treballant amb l’Agència Valenciana de Turisme la posada en marxa i promoció d’una Ruta dels Borja. Una oferta turística basada en la història de la saga valenciana més internacional de tots els temps. Una oferta que ens uniria a altres ciutats com València o Xàtiva, aconseguint una diversitat atractiva per als turistes i que combinaria cultura, història, gastronomia, naturalesa i platja. I també la inclusió de Gandia en la Ruta de la Seda, un fet que ja hem aconseguit.

Amb la Diputació també estem treballant accions coordinades per a la promoció de la gastronomia valenciana més tradicional, incloent un dels nostres atractius més internacionals: la fideuà de Gandia.

Diana Morant Via Verda Turisme

Però no només parlem de Diputació i Generalitat, parlem també de treball coordinat amb altres municipis de la Safor i de les comarques veïnes, consolidant el nexe de les anomenades Comarques Centrals Valencianes. Un bon exemple d’aquest punt el tindrem aquest dissabte a Villalonga, amb la reunió amb la qual anem a recuperar el consorci de la Via Verda que uneix Gandia amb Alcoi i que volem convertir en un xicotet Camino de Santiago on poder realitzar tot tipus d’activitats relacionades amb l’esport i la via saludable.

2. Col·laboració pública-privada

És un camp que ja hem treballat de manera experimental durant estos primers mesos de govern i que ens ha donat bons fruits i bones experiències. Parlem d’una col·laboració pensada, fonamentalment, per a operatives en temporada baixa. I el que fem és conjugar la disponibilitat econòmica d’aquest Ajuntament amb la col·laboració del sector privat.

Diana Morant Gandia

Perquè vivim moments on econòmicament estem molt castigats, i necessitem treballar conjuntament per a aconseguir accions que ens beneficien a tots. Exemples de col·laboració han estat operatives com el Campionat de Dards, els escandinaus que ens van visitar per a practicar volei platja o la propera visita de les conferències evangelistes.

3. Transversalitat del departament de Turisme amb la resta d’àrees de l’Ajuntament de Gandia.

Turisme va a deixar de treballar de manera aïllada a la resta de l’Ajuntament de Gandia. I acostume a justificar aquesta decisió amb una frase: una bona ciutat per a viure és també una bona ciutat per a fer turisme. Això comporta tenir una ciutat més neta, amb millors serveis de transport i comunicació, millor adaptada per a la pràctica de l’esport i amb un segell de qualitat del que més tard parlarem. En este sentit, la unió dels distints departaments en la mesa de turisme ens permetrà posar-nos les piles en eixes millores necessàries.

4. Creació de cadenes de valors.

Aquest punt és el que motiva la presència ahir de col·lectius vius de la ciutat que creen, per si mateixos, activitats que poden ser perfectament comercialitzades en la nostra oferta turística. Parlem de la Setmana Santa i de Falles, però també de molts altres col·lectius que mantenen viva la nostra ciutat. Gandia està viva els 365 dies de l’any i ofereix interessantíssimes activitats que hem d’acostumar a anar incloguen en paquets turístics.

_MG_5923 copia

Aquestes cadenes de valors han de generar productes específics i concrets que puguem vendre a l’exterior. Productes que hem d’analitzar i treballar perquè siguen productes d’excel·lència. Un dels punts més forts del turisme hui en dia són les experiències, i les podem oferir venent el que som i el que sabem fer.

5. La QUALITAT.

Ja estem treballant amb el govern central en la incorporació de Gandia al segell de qualitat SICTED. Parlem de la millora del treball i de la gestió tècnica, i comptem amb la col·laboració del CdT i de l’Agència Valenciana de Turisme. De fet, ja hem acordat convocar una taula tècnica de treball amb l’Agència Valenciana de Turisme per a després de FITUR

Com vegeu, un nou model de turisme. Participatiu, plural, obert i que preten millorar la imatge de Gandia i recuperar el nostre valor per a vendre fora de la ciutat el que som, el que sabem i el que tenim tot l’any.

blog