Publicat: 16/05/2017

Ahir es va presentar l’avantprojecte de la Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat i, com a alcaldessa de Gandia, vaig tindre l’oportunitat de participar en nom dels municipis valencians per abordar aquest tema, de vital importància per a les ciutats turístiques de la Comunitat Valenciana. Donàvem a conéixer el nou camí que volem per al nostre turisme. Una senda que reivindica la nostra essència com a poble mediterrani, genuí i obert, que mira al futur amb optimisme, sense oblidar mai les seues arrels.

LA NECESSITAT DE RECONVERSIÓ

Les ciutats turístiques de la Comunitat Valenciana, després de molts anys sent destinacions madures, necessiten una reconversió, una renovació amb propostes turístiques enfocades a les demandes del visitant actual. Unes ciutats que també necessiten una norma innovadora (una adaptació legislativa a la realitat) que garantisca la sostenibilitat, la qualitat i la competitivitat turística.

Diana Morant, en la presentación de la Ley de Turismo
Diana Morant, en la presentació de la Llei de Turisme | Foto: Ana Avellana

Que el turisme és un motor econòmic per a desenes de municipis valencians és indiscutible. Però el temps passa i hem d’evolucionar; hem de deixar de costat el relat turístic que peca d’economicista i obvia els indicadors socials.

UNA LLEI DE TURISME QUE DEIXE ESCRIT ALLÒ QUE SOM

El que es pretén amb aquesta Llei de Turisme és, precisament, deixar escrit allò que som, la nostra manera d’entendre la vida i en què desitgem convertir-nos.

Som molt més que una destinació turística amb sol i platja. Som un poble orgullós del seu territori, treballador, que ix a la mar a pescar, que cultiva arròs i que cuida els seus tarongers. Som un poble compromés amb la cultura, amb les nostres festes, amb les Falles, i també un poble que protegeix el seu paisatge de mar i muntanya. Som solidaris. Vetlem per la sostenibilitat. I acollim a la gent, sense complexos.

Diana Morant, en la presentación de la Ley de Turismo
Diana Morant amb el Preisdent Ximo Puig i la consellera María José Salvador, en la presentació de la Llei de Turisme | Foto: Ana Avellana

Som un poble que creu en la necessitat de promoure un turisme inclusiu que assegure la igualtat d’oportunitats de les persones per a desenvolupar la totalitat de les accions que componen l’activitat turística d’una manera segura, còmoda, autònoma i normalitzada.

Som un poble integrador i hospitalari que abraça el turista i comparteix amb ell tots els seus meravellosos recursos que, a vegades, són també del món per ser Patrimoni de la Humanitat. També som moderns i avantguardistes.

Som, en definitiva, els millors amfitrions.

EL QUE VOLEM AMB AQUESTA LLEI DE TURISME

Què volem? Que el visitant s’esbalaïsca amb la nostra ànima. Amb la nostra història, les tradicions, la gastronomia… perquè desitgem que torne i que siga el millor ambaixador nostre allà d’on procedisca. Perquè com va dir Chavela Vargas, “les persones sempre tornen als vells llocs on van amar la vida”. Volem conquerir el turista amb la nostra singularitat, perquè el nostre vertader atractiu és allò que ens fa únics.

POSAR L’ACCENT EN ELS NOSTRES VALORS

Després d’un model anacrònic basat en el formigó i la devastació del nostre litoral, ara és el moment de posar l’accent en els nostres valors, en el prestigi i la reputació dels nostres municipis, en el nostre ADN. No volem ser més del que som o del que tenim. Ni convertir-nos en allò que no ens identifica com a valencians. Creiem en l’ètica del turisme, en el respecte, la responsabilitat social, la igualtat i la cordialitat.

Per tot això, és necessària una norma en la qual qüestions com l’hospitalitat, les conseqüències del canvi climàtic, els nous models empresarials, la valoració del territori i del paisatge, la rellevància de la cultura i tradició local, i la cooperació, compten amb un singular protagonisme fomentant un producte diversificat i diferencial.

EL QUE ÉS ESSENCIAL ÉS INVISIBLE PER ALS ULLS

Al conegut llibre de Saint-Exupéry, la rabosa va revelar al petit príncep un secret: sols amb el cor es pot veure bé, perquè l’essencial és invisible per als ulls. Aquest passatge que ens recorda la importància dels valors és el que hem de transmetre als nostres turistes perquè, al cap i a la fi, allò que els estem demanant no és una altra cosa que ens miren, també, amb el seu cor. L’excel·lència de la Comunitat Valenciana quedarà així garantida.

Que el nostre turisme tinga un bon viatge.

blog