Publicat: 20/09/2016

Hem volgut esperar a que avançara setembre i a superar eixa guinda final a la temporada forta, que va ser l’arribada de La Vuelta Ciclista a la nostra ciutat, per a fer aquest balanç. Tal i com hem dit en moltes ocasions, aquest és un èxit col·lectiu, que no haguera estat possible sense la implicació, l’esforç i el treball del sector empresarial. Un sector que té moltes ganes de participar en la gestió turística d’aquesta ciutat i que enguany ha tingut més veu que mai, gràcies a eixes Meses de Turisme que hem anat celebrant i gràcies també a reunions puntuals més reduïdes que hem mantingut amb ells des del departament de Turisme i des d’altres regidories municipals.

Junts, amb diàleg i consens, hem anat superant entrebancs i hem apostat, de manera decidida, per un model turístic concret i definit, que vol posar en valor Gandia com una destinació turística de sol i platja, per suposat, però especialment treballada per a un públic familiar, per a la pràctica de l’esport i amb els complements del nostre ric patrimoni cultural, històric i mediambiental. I tot, baix un segell de qualitat cap al qual estem encarant la nostra destinació turística i que ens ajudarà a mantenir i, perquè no, millorar les dades.

RECUPEREM XIFRES D’ABANS DE LA CRISI

2016 ha estat el millor any turístic dels darrers anys. Un any amb xifres que no es veien a la nostra ciutat des d’abans de la crisi, des de l’any 2008. Unes dades que durant els mesos de juliol i d’agost han fet que Gandia siga la ciutat de la Comunitat Valenciana amb millors dades d’ocupació, arribant a penjar el cartell de complet. Sabem que la millora s’engloba dintre d’una tendència generalitzada a Espanya i, especialment, a la Comunitat Valenciana. Els conflictes de països que eren destinacions turístiques potents en els mesos d’estiu, han portat a una redistribució dels clients que ha beneficiat molt la nostra costa.

Balanç de les dades del sector turístic en l'estiu de 2016

Però, tot i això, haver estat reconeguda per HOSBEC i per la pròpia Generalitat Valenciana com a la ciutat valenciana amb major creixement aquest estiu, és un mèrit que hem de creure’ns i que, com deia, és en gran mesura èxit del sector i del departament de Turisme d’aquest Ajuntament.

Vull insistir també en una idea que ja vam dir l’any passat: no hem vingut a penjar-nos cap medalla. L’èxit és col·lectiu i el treball, conjunt. Però tampoc anem a quedar-nos callats davant aquelles veus que, de manera interessada, repeteixen el mantra de que la platja de Gandia està morta. Aquells que no s’alegren d’aquestes dades i no ho celebren juntament amb al sector, tal volta es perquè si a Gandia li van bé les coses, a ells i als seus interessos els van malament. Les xifres ho diuen, al carrer es respira i el propi sector ho corrobora: la platja de Gandia està més viva que mai. I ens hem de felicitar per això.

Tant és així, que ben entrat el mes de setembre, continuem amb unes molt bones dades d’ocupació turística, demostrant que Gandia està resultant una destinació atractiva per a un turista que, a més, ha deixat més diners en la nostra ciutat que en anys anteriors.

PER QUÈ SABEM QUE LES COSES S’ESTAN FENT BÉ

  1.  Comencem a superar la barrera Platja-Ciutat. La política cultural de Gandia comença a mirar a la platja i el sector empresarial turístic de la Platja, es creu el producte que tenim a Gandia. Fruit d’aquest fet, podem comprovar les magnífiques dades de visites al Palau Ducal de Gandia, les millors des de que el Palau és visitable, amb un increment del 20% respecte de l’any anterior. Un increment que, a més, tal i com ens ha confirmat el propi Palau Ducal, s’alimenta, i molt, de turistes que arriben des dels Hotels de la Platja Gandia. Per no parlar dels comerços de la ciutat: fa unes setmanes, el President dels Comerciants del Centre Històric assenyalava que l’augment turístic s’ha notat també, i molt, als comerços del centre de la ciutat. Tot i això, tenim molts deures a fer en aquesta matèria, fonamentalment amb una assignatura pendent: la millora de la connectivitat entre Gandia i la seua Platja.
  2. Gandia comença a comercialitzar-se com un atractiu més a visitar per al turista que arriba a València. Ho hem dit moltes vegades i, a poc a poc, ho anem aconseguint: Gandia ha de vendre’s també com a una destinació amb atractiu cultural, històric, patrimonial i mediambiental per als turistes que passen uns dies a la capital, a València. Una idea que comparteix amb nosaltres la Diputació Provincial de València, que dilluns mateix ens va transmetre que dintre del programa València Summer Day. En aquest sentit, continuem treballant tant amb la Diputació de València, que està programant paquets turístics culturals i mediambientals a Gandia, com amb l’Agència Valenciana de Turisme, que ja treballa en la Ruta dels Borja.
  3. Gandia ha començat a recuperar el seu caràcter i la seua imatge de ciutat amable, acollidora i respectuosa. A poc a poc, anem deixant de costat un model basat en un turisme poc respectuós amb la ciutat i apostem, com deia, per la qualitat. Enguany ha estat un estiu molt més tranquil que els anteriors i en el qual la prioritat de la Policia Local ha estat vetllar per la convivència als carrers de la nostra Platja.

PRIORITZAR LES INVERSIONS

Enguany, Gandia ha tingut per a invertir en Turisme pràcticament el mateix que l’anterior govern gastava en dos concerts per a dos nits. I cal tenir en compte que el 60% del pressupost se’n va en mantenir la platja neta i amb un bon servei de socorrisme diari durant tres mesos. I amb aquestes condicions, hem treballat per oferir una bona oferta d’oci i entreteniment pensada per a un públic familiar. Aquestes són algunes de les activitats que s’ha programat aquest estiu:

  • Cinema a l’aire lliure totes les setmanes.
  • La Mar de Músiques.
  • El Circ del Port.
  • Les activitats del Vívela.
  • Bibliobús turístic
  • L’exposició Romanorum Vita de La Caixa.
  • Polisònic.
  • Cine Pot al Palau Ducal.
  • Visites Nocturnes al Palau Ducal.
  • Mercats al Grau, a la Platja i el Mercat Artesanal.
  • Excursions als paratges naturals de la Platja de Gandia.
  • Arribada de La Vuelta Ciclista a España.

Totes elles, activitats que han comptat amb una gran acceptació del públic i que han estat massivament participatives, amb increments d’entre un 10 i un 20% d’usuaris respecte a l’estiu passat. A més, en la majoria dels casos, activitats gratuïtes a l’abast de tots els públics, incidint així en el públic familiar, al qui a poc a poc anem retornant-li el protagonisme turístic de la ciutat. Una programa d’activitats al que cal sumar l’agenda que s’ha treballat des del sector privat, perquè cal que caminem cap a un model cogestionat on la inicitiva privada pose diners per a les activitats de dinamització i promoció de la Platja de Gandia.

Balanç de les dades del sector turístic en l'estiu de 2016

 

Per davant, tenim la complicadíssima missió de, al menys, mantenir les xifres, perquè millorar és certament impossible. Per davant venen reunions d’anàlisi i valoració per tal d’apuntalar els punts forts i millorar en els nostres punts febles. Convocarem Mesa de Turisme en les properes setmanes i treballem des de ja en el producte turístic que Gandia comercialitzarà a FITUR 2017 i, sobretot, les possibles operatives per a temporada baixa.

Molt de treball per fer però moltes ganes i molta il·lusió, perquè el fruit del nostre treball col·lectiu és el millor que podíem imaginar, i ho podem dir amb la cara ben alta: GANDIA ÉS LA CIUTAT TURÍSTICA LÍDER EN LA COMUNITAT VALENCIANA EN 2016.

Diana 2015